Az új pápamobil egy Toyota Mirai

2020.11.11. 23:11 // @Gábor // 0 hozzászólás

Egy kis történelem

A pápamobil tulajdonképpen a mindenkori pápa közlekedési eszköze. A katolikus egyházfő ezt használja, amikor hívei előtt megjelenik. Az első ilyen gépjármű egy Italia márkájú személyautó volt, ami 1909-ben került a Vatikánba John Farley New York-i bíboros érsek X. Pius pápának szóló ajándékaként.

Közös jellemzőjük a pápa és 1-2 fős kísérete számára kialakított magas, golyóálló üveggel borított fülke. A karosszéria fényezésében és belső terében a fehér és arany, azaz a Vatikán színei az uralkodók.

Az évek során rengeteg autógyár tervezett pápamobilt. A Daciától kezdve a Citroenen és Mercedesen át a Lamborghiniig (2017). Azonban a Vatikán történelmének talán egyik legemlékezetesebb darabja egy Fiat Campagnola.

A merénylet

A vatikáni gépjárműparkban 1966 óta vannak jelen páncélozott autók, a Fiat Campagnola azonban egy nyitott terepjáró volt. Erről köszöntötte a híveket II. János Pál az ellene elkövetett merénylet során 1981 májusában a római Szent Péter téren. Összesen négy golyó találta el a katolikus egyházfőt: kettő a gyomrát, egy-egy lövés pedig a jobb és bal kezét érte. A súlyos sérülések és a nagy vérvesztés ellenére II. János Pál képes túlélte a merényletet és visszatért a szolgálatba.

Fiat Campagnola 1973
Fiat Campagnola (1973)

A nyitott gépkocsiban elkövetett merénylet után nagyobb hangsúlyt kapott a pápa személyi biztonsága. A gépkocsikra egy évvel a merénylet után golyóálló üveg felépítményt szereltek.

A legújabb darab

A vatikáni járműparkban található pápamobilokat – melyek száma 2004-re meghaladta a 40-et – a pápa által felkeresett vendéglátó országok ajándékozták a Szentszéknek. Ennek legfrissebb példánya egy hidrogén üzemanyagcellás, első generációs Toyota Mirai, melyet amelyet a Toyota Motor Corporation és a japán püspöki konferencia közösen ajándékozott Őszentségének, Ferenc pápának.

Toyota Mirai pápamobil

A most odaajándékozott Mirai az egyik azok közül, amit a Toyota a pápa tavaly novemberi Japánban tett látogatása alkalmából készített.

Az ünnepélyes átadón az autógyártót a Toyota Motor Europe alelnöke, Miguel Fonseca, valamint a Toyota Motor Italia vezérigazgatója, Mauro Caruccio képviselte, de jelen volt még Domenico Makoto Wada atya, a japán püspöki konferencia tagja, valamint Seiji Okada, Japán vatikáni nagykövete is.

Őszentsége és a Toyota Mirai

A módosítások főleg az autó hátsó részét érintették. A pápamobiloknál szokásos átalakításoknak köszönhetően Ferenc pápa ülve és állva egyaránt kényelmesen, a hívek tekintetétől kísérve utazhat.

Toyota Mirai pápamobil

A motorhoz nem nyúltak a Toyota mérnökei. A 153 lóerős elektromos meghajtáshoz 335 Nm a nyomaték társul, a hatótáv pedig kicsit több, mint 500 km.

Nem kell üvegfal

Amint látható, a jármű hátsó részéről hiányzik a golyóálló üvegfal. Ez nem a véletlen műve. Ferenc pápa korábban világossá tette, nem kíván golyóálló pápamobilt használni:

„Igaz, hogy bármi megtörténhet, de szembenézek vele. Az én koromban már nincs sok vesztenivalóm.

A jelenlegi Mirai 2014-es kiadása után idén decemberben várható az új, második generáció megjelenése, amiről már lehet némi információnk. Az egyik legfontosabb, hogy három hidrogéntárolós változatban jelenhet meg a modell Japánban, ami 850 km-es hatótávot jelentene. Mivel a hidrogén töltőállomások száma még elég ritkás, jól jön ez a 30%-os hatótáv növekedés.

Molnár Gábor

Sajnos még nincs egyetlen hozzászólás sem. Legyél Te az első!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címed nem lesz látható a hozzászólásban.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .